Jag valde livet.

Det har hänt någonting helt fantastiskt underbart i mitt liv. Och jag har funderat på om jag vill skriva om det i bloggen eller inte och jag kom fram till - why the heck not. En blogg ska ju handla om sig själv, en ego-värld lixom.

Det är så att jag ska innom två månader genomgå en Gastric Bypass operation. För er som inte vet riktigt vad det är så är det när man opererar bort orginal magsäcken och gör en ny magsäck, som det får plats ungefär en till två dl mat i åt gången. Detta är alltså en vikt-operation som vissa kallar det. Jag kallar det en Livs-operation för det är vad det är för mig. Genom att välja att göra den här operationen så väljer jag livet. Jag är så pass stor för tillfället att det är en enorm risk för min hälsa. Både min läkare och jag tyckte att en Gastric Bypass nog var det bästa alternativet för mig. Jag vet riskerna, jag kan dö på operationsbordet, det är en risk men om jag inte opereras så kommer jag endå dö, waaay för tidigt, jag vet ATT det kommer hända bara att jag inte vet exakt när.
Jag har pratat med en handfull olika läkare, dietister och annat folk som alla tycker att detta är det bästa valet och jag håller med. Jag väljer livet. Igår var jag på det sista mötet, med en dietist som godkände mig för operation. Det var som att någonting ENORMT föll av mina axlar och jag är överlycklig. Jag har varit "stor" hela mitt liv och jag är så JÄVLA trött på det. Jag är trött på alla fysiska hinder, allting som mindre människor tar för givet och som jag (och människor som mig) får kämpa tio gånger så längre/hårdare för.

Jag vet inte exakt när operationen blir, men kvinnan jag hade mötet med igår uppskattade att det kommer bli i mars.

Jag ville bara skriva av mig det här. Jag behövde få ur mig det. Det finns inte så många som man kan prata med. Många tror att det är den "lätta" vägen... HUR ÄR DETTA LÄTT? Snälla berätta det för mig för jag har ingen aning. Dom som säger det är samma människor som säger "ät mindre och motionera mer så går du ju ner i vikt!" ... NÄE!? Menar du det? Jag hade ingen aning... *facepalm* NEJ DET ÄR INTE BARA ATT MOTIONERA MER OCH ÄTA MINDRE DIN JÄVLA RÖVHATT!!! Isf hade jag gått ner min övervikt pretty darn enkelt. Alla människor är INTE likadana, så sluta behandla dom så.

Jag vill även säga till er andra som är tjockisar och trivs med det, i salute you! Alla människor ska få vara exakt hur dom vill och det är precis det jag försöker med. Jag skäms inte för att vara stor, men jag triv inte och mår inte bra av det. Därför ska jag göra detta, och jag hoppas alla förstår det. Och om inte, så försök.


/ En lycklig Sofi.
2 kommentarer
Postat av: Julia

Oj så fint du har skrivit! Jag tycker att du är väldigt modig som gör den här operationen kul för dig :)

2011-10-27 @ 17:16:36
Postat av: Yasmine

Hej!



Jag har gjort samma operation som dig, för 6 månader sedan. Måste bara instämma med det du skriver om idioter som säger: "du gjorde fel som gjorde en operation, du borde bara ätit nyttigt och rört på dig".



Får höra det ibland och blir så otroligt arg och ledsen att det finns folk som på allvarligt tror att det fungerar för alla.. Till och med en av mina nära vänner sa det till mig! Men jag säger bara som du säger, att jag valde livet :)



Jag går inte ner lika snabbt som du verkar ha gjort (21 kg på 6 månader har jag gått ner), men allas viktresor är olika :). Skriver också på min blogg om det. Tänkte att du kanske ville kika in och så kan vi peppa varandra, ibland behöver man det :)!



Kämpa på :D

2012-02-08 @ 13:07:36
URL: http://parisi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0